• Årsträffen


    Årsträffen närmar sig med stormsteg! Här är senaste varianten av schemat, och vi förutser inga större förändringar från det framöver. Har du inte anmält dig till din favoritaktivitet? Se FAQ nedan.

    Årsträffen inleds på Torsdag utanför hotellet med Volvo i Eskilstuna Musikkår 11.30 den 25/5. Välkomna på årsträff! 

    /Årsträffsgruppen

    ag17_schema20170521.png

     

    Nu är sista anmälningsdatum beslutat, nämligen 30/4. Anmäler du dig senast 30/4 har du möjlighet att boka årsträffspaketet, som inkluderar mat och t-shirt. Anmälan utan mat och t-shirt går att göra ända fram till årsträffshelgen. 

    300 hotellplatser hålls för Mensa fram tills 25/4. Det finns fortfarande ett hundratal hotellrum kvar.

    Har du ångrat dig? Anmälan är bindande, men kan överlåtas till annan medlem. Maila i så fall arstraffen@mensa.se när du vet vem som tar över din anmälan, samt vilka aktiviteter som du avstår från.

    Om du vill anmäla dig via hemsidan, så är det hög tid att se till att inloggning etc. fungerar. Årsträffsgruppen har inte resurser att lösa inloggningsproblem, och svar från IT-supporten sker på frivilligbasis, och kan därför inte förväntas komma på studs. 

    Bästa hälsningar,

    Årsträffsgruppen

    foto, breakdance, film, rap, balett, blackmetal, jonglering, punk, teater, electropop, mim, akrobatik, poesi, design, spokenword, målningar, singer/songwriter, jazz, skulpturer, jojo, mode, mungigebalett, opera, cirkus, stand-up comedy… - vad är din grej?

    Vill du vara med i MGT 2017? Den 26 maj är det, oss veterligen, världspremiär för Mensa Got Talent. Här får du 5 minuter på scenen eller ställa ut dina alster i en utställning. Det är ingen tävling och alla får vara med, oavsett vad det är man håller på med! Anmäl dig nu! Fyll i formuläret senast 30 april.

    VIKTIGT OM ANMÄLAN TILL MGT2017

    • Anmälan till MGT2017 sker senast söndag 30 april via formuläret.
    • I mån av plats tas sena anmälningar emot.
    • Kom ihåg att inkludera ditt namn, ev artistnamn och telefonnummer.
    • I anmälan är det viktigt att du försöker beskriva ditt bidrag så utförligt som möjligt, så att vi kan skapa ett omväxlande program.
    • Utställare, beskriv hur stort utrymme du behöver/önskar.
    • Skriv vilken utrustning du skulle behöva, men har svårt att få med dig och därför önskar att vi försöker ordna, t ex behov av instrument.
    • Som deltagare i MGT godkänner du att de bilder som tas under uppträdandet inför publik får publiceras i Legatus Mensae och matrikeln.

    PRAKTISKA FRÅGOR - MGT2017

    • MGT Stage går på scen kl 20.00 och MGT Vernissage öppnar kl 19.45 fredag 26 maj.
    • Vi kommer att hålla till på Elite Stadshotellet i Eskilstuna.
    • Tillgängligt scenutrymme för ditt/ert scenframträdande är ca 8 x 4 meter.
    • Vi skissar på att ha en backline bestående av PA-anläggning med X mikrofoner, akustisk gitarr och elgitarr med förstärkare, elbas med förstärkare, elpiano med förstärkare samt trumset.
    • Ett scenbidrag får ta max 5 min att framföra i sin helhet.
    • Utställare kan, om plats finns, få ställa ut flera objekt.
    • Lokalen kommer att finnas tillgänglig för iordningställande av utställning samt soundcheck – vi återkommer om tid för detta.

    Hej alla årsträffsdeltagare!

    Nu har vi klart med SJ om en sponsrad rabatt om 15% på gällande nätpriser när vi bokar resan till årsträffen, utan egentligt krav på motprestation förutom såklart önskan om att så många som möjligt tar tåget till årsträffen.

     

    Rabatten är (ca*) 15% och gäller alla SJ´s tåg och Norrtåg fr.o.m. 20170301 t.o.m. 20170531.

    *Detta innebär att om ni bokar och inte får exakt 15%, så kan det bero på att delar av resan inte trafikeras av SJ men ändå kan bokas via SJ´s widget.

    Vi får dessutom nyttja dessa 15% på alla resor under de tre månader som rabatten gäller, oavsett destination inom Sverige! STORT PLUS!

     

    För att få rabatten behöver ni LOGGA IN på www.mensa.se/arstraffen och boka resan via SJ´s widget som ni hittar i högra kanten.  

     

    Lycka till med bokningen!

     

    Mvh Årsträffsgruppen och IT

    Aktivitetsschemat finns nu tillgängligt. Tider och aktiviteter är preliminära och kan komma att ändras, speciellt om deltagarantalet blir annorlunda än förväntat. Uppdaterat per 8/2.

    Schema.png

     

    Anmälan till årsträffen 2017

    Årsträffen 2017 går av stapeln torsdag den 25/5 från kl. 12.00 till söndagen den 28/5 kl. 12.00.

    Anmälan görs via Mensas webbshop. Det kommer annonseras tydligt på facebookgruppen ”Årsträff 2017 Mensa Sverige”

    Anmälan är bindande men kan överlåtas till annan medlem.

    Pris för anmälan alla dagarna: 500kr/300kr (inkl. middag torsdag & fredag/utan mat)

    Bokningskoden kommer per mail den 9/2 till dem som löst anmälningavgift vid denna tidpunkt.

    Används betalning till konto eller Swish kommer koden efter att betalning kontrollerats av arrangörsgruppen vilket kan ta några dagar.

    Aktiviteter

    Alla aktiviteter bokas via webbshopen, även de som är kostnadsfria. (för att vi ska få en indikation på antal deltagare på respektive event)

    För de aktiviteter som har en avgift är anmälan bindande men kan bytas/överlåtas till annan medlem.

    Aktiviteter kan tillkomma under tiden så håll koll i webbshopen.

    Boende

    Boendet bokas av deltagaren själv. Vill man dela rum med någon får man själv planera och boka tillsammans på hotellet.

    Vi har reserverat totalt ca 300 rum i Eskilstuna varav ca 200 rum på Elite & Comfort som ligger i direkt anslutning till evenemanget. Dessa rum kan endast bokas med bokningskod som man får när man anmält sig och betalt årsträffen.

    Boendet betalas direkt på hotellet vid incheckning (eller enligt hotellets rutiner).

    logi.png

    Mat

    Lunch ordnas och betalas av deltagaren själv på restauranger i Eskilstuna. För de som har matlåda finns lokal i närhet till hotellet, med mikro för värmning av medhavd mat. Medhavd mat får inte ätas på Elite Stadshotell.

    Middag torsdag och fredag serveras på Elite Hotell och inkluderas i standardpaketet för årsträffen men kan väljas bort. OBS! Har man valt bort middag i anmälan kan de inte köpas på plats.

    Middag lördag kommer att bestå av ett huvudevent, Galamiddag, som serveras i stora salongen ”Havet” där prisutdelningar mm sker, samt ett budget-alternativ där middagen serveras i intilliggande matsal på samma hotell.

    När middagen är klar öppnas dörrarna mellan middagslokalerna för gemensam fest och dans in på småtimmarna.

    middag.png

    Komplettering av vad som ingår i resp. middag kommer innan anmälan öppnar.

     

    Evenemangs- & aktivitetsarrangörer – SE HIT

    Är du en av de som har tagit på sig att arrangera en aktivitet?

    Då vill vi att du följer nedanstående länk till ett formulär där du fyller i in den officiella information om evenemanget som du tycker är relevant för bokningssidan.

    Detta för att vi inte ser alla evenemang i årsträffsgruppen och att det finns de som vill hålla evenemang fast de inte ligger uppe på Facebook.

    LÄNK TILL FORMULÄR  

    Viktigt! För att evenemanget/aktiviteten skall vara bokningsbart redan vid öppning av anmälan skall formuläret vara ifyllt senast fredag 27/1. Därefter läggs evenemang in efter som de kommer in.

     

    VÄLKOMNA ATT SKAPA EN FANTASTISK ÅRSTRÄFF!!!

    Här samlar vi svar på vanliga frågor som kommer in till årsträffsgruppen. Hittar du inte svaret på din fråga? Skicka mail till ars+tra+ffe+n@men+sa.se (utan plustecken) (formellt svar), eller försök i Facebook-gruppen (snabbt svar). 

    Q: Är Mensa Sveriges årsträff öppen för alla?
    A: Mensa Sveriges årsträff välkomnar alla medlemmar i Mensa Sverige och medlemmar i Mensa från hela världen.
    Familjemedlemmar och barn kan vara med på årsträffen. Årsmötet som äger rum på lördagen är endast öppet för medlemmar i Mensa Sverige.

    Q: Hur får jag veta mer om aktiviteter och annan information om årsträffen?
    A: Information gällande specifika aktiviteter finns i butiken: www.mensa.se/store.  Håll även koll på denna sida - aktiviteter och annan information uppdateras kontinuerligt.

    Q: Är schemat för aktiviter spikat?
    A: Schemat är i det stora hela klart, men kan komma att justeras efter hand. Det kan även tillkomma fler aktiveter.

    Q: Blir det något event för nykomlingar som är på sin första årsträff?
    A: Det kommer att hållas en workshop för rookies och faddrar tidigt på torsdag eftermiddag, "Mötesplats för rookies och faddrar". Vill du vara med och hålla i detta? Maila enligt ovan, så återkommer vi!

    Q: Vilken klädkod gäller på galamiddagen?
    A: Årsträffsgruppen uppmuntrar att man klär sig enligt koden “Klädsel kavaj”, man välkomnar medlemmar oavsett klädsel till båda middagarna.

    Q: Hur gör jag om jag inte har fått anmälningskoden till hotellet?
    A: Titta i anmälan till butiken. Där finns all information som gått ut till dem som anmält sig.

    Q: Kan man fortfarande boka hotellrum?
    A: Ja! Se instruktionen i anmälan till årsträffen i butiken, där finns telefonnummer, och länkar. 

    Q: Kommer det att finnas rum för brädspel?
    A: Ja, flera stycken. Medlemmar tar med spel själva, kom gärna överens eller efterlys spel via Facebook eller forumet på mensa.se. Praktisk information om lokaler etc. kommer i startkitet som delas ut vid årsträffens start.

    Q: Kan man uppgradera/lägga till middag torsdag/fredag om man anmält sig till årsträff utan middag?
    A: Om intresse finns för detta, kan vi komma att lägga till sådan funktionalitet. Maila enligt ovan om du är intresserad. Efter sista anmälningsdatum går det inte att anmäla sig. 

    Q: Kan jag anmäla mig till aktiviteter utan jag själv anmält mig till årsträffen?
    A: Du måste vara anmäld till årsträffen för att delta i aktiviteter. Vem som anmält dig, eller vilken ordning du anmält dig till olika aktiviteter eller årsträffen är inte begränsande. 

    Q: Kan jag gå på gratis aktiviteter / föreläsningar som jag inte anmält mig till?
    A: Ja, i allmänhet. Däremot kommer förstås de som anmält sig ha förtur. Det är hyggligt att anmäla sig, så att lokalerna kan disponeras rationellt. 

    Q: Hjälp! Alla aktiviteter är fullbokade - hur gör jag nu? Är det ens någon idé att komma?
    A: Butiken/webbshopen på mensa.se stängde anmälan till aktiviteter 30/4 för att vi skulle kunna anpassa lokalernas storlek till antal anmälda. Vissa aktiviteter är bokade i stora salar, och där kommer det troligen att finnas plats. Personer som bokat en kostnadsfri aktivitet har förtur fram till utsatt starttid, sedan har respektive föreläsare/aktivitetsansvarig möjlighet att släppa in även dig som inte hann anmäla dig i tid. En del ser hela årsträffen som en aktivitet, och väljer bort föreläsningar och andra aktiviteter till förmån för spontana möten och social samvaro med andra mensaner. Och en del andra spelar sig igenom hela helgen. Det är klart att du ska komma - det finns massor att göra!

    Q: Årsträffsreception? Vad då årsträffsreception? 
    A: När du kommer till Elite finner du årsträffsreceptionen i hotellets konferenscenter på gräddhyllan snett upp till höger, alltså en trappa upp. Kom dit under öppettiderna (se översiktsschemat överst på sidan) för att få din namnbricka, t-shirt, ev. biljetter och allmän information om årsträffen.

    Q: När är sista anmälningsdag?
    A: Anmälan stängde 30/4 för anmälan inklusive måltider och t-shirt. Du kan fortfarande komma direkt till träffen och anmäla dig på plats, fast behöver då ordna mat på annat sätt. 

    Q: Det finns inte så mycket information på översiktsschemat. Jag minns inte vad de olika aktiviteterna innebär.
    A: Alla aktiviteter ligger kvar i butiken över årsträffen, så logga in och läs mer där.

    Årsträffsgruppen 2017 har nu genomfört större delen av förberedelserna inför anmälan, bokning etc. Om du har ett stort engagemang för att årsträffen anordnas på ett specifikt sätt, finns det två sätt som detta kan omsättas i konstruktiva verksamheter. 

    1) Engagera sig i årsträffsgruppen. Vi söker just nu person som vill hålla i nybörjarintroduktionen. Nästa års grupp kommer säkert att uppskatta engagerade medhjälpare, vilket ger en möjlighet att ha inflytande tidigare i processen. Modern teknik tillåter att en hel del av förberedelserna (till exempel hela anmälningsprocessuppsättandet) sköts på distans. 

    2) Besvara utvärderingen. På https://goo.gl/forms/LRLNJujW7L4v61he2 finns ett embryo till det formulär som ligger till grund för utvärderingen. Vi kommer att ta hänsyn till svar som inkommer från och med årsträffens början, och er input kommer att ligga till grund för det "årsträffspaket" som årets arrangörer lämnar vidare till nästa år. 

    Er hjälp och input är uppskattad!

    /Årsträffsgruppen